Chamonix – Mont Blanc

Dag 1 – Rejsedagen

D.7 juni kl.6.00 ringer vækkeuret og jeg står op og får endnu engang tjekket om jeg har fået pakket det ned jeg skal have med. Jeg hentes af mine forældre kl.07.15 og de køre mig til lufthavnen. Jeg får tjekket min bagage ind og får sagt på gensyn til mine forældre. Mit fly mod Amsterdam har afgang 10.05, så jeg har masser af tid til en ekstra kop morgenkaffe. Ankomst Amsterdam 11.17, hvor der er 3,5 times ventetid. Strømmen på telefonen er ved at være en udfordring og stikkontakter er lidt en mangelvare i lufthavne. Tilfældigvis sætter der sig en mand fra Holland på vej til Stockholm, sig ved siden af mig og han finder en 6-stiks forlængerledning frem, hvor jeg kan låne oplader plads og som han sagde ’it makes people happy’, efter nogle minutter kommer der en anden rejsende til, som også låner en plads i stikkontakten.

Afgang mod Geneve kl.15.15 og jeg lander der kl.16.30. Jeg har booket Mountain drop of til at hente mig i lufthavnen, de var desværre lidt forsinket, så blev først afhente 18.30 og kom til vores mødested, en hytte -The Castle i Chamonix, Frankrig.

Jeg ankom som den sidste af 10 tilmeldte. De øvrige kursister var tre damer og 6 mænd fra hhv Canada, Amerika, England og Tyskland. Jeg fik tildelt et værelse med en sød ung mand Nick på 25 år fra England.

Vi får informationer om, hvad der skal ske næste dag og lidt om de efterfølgende dage. Her får vi også information om, at dette er prøven på om vi kan komme med på Mont Blanc eller om de MBG er nødt til at tage den beslutning, at de ikke kan lade os bestige Mont Blanc enten pga vi ikke er stærke nok eller får højdesyge.

Planen er i korte træk:

– Tjek udstyr og handle det der mangler

– Afgang mod Italien, der skal vi parker og gå op mod Grand Paradiso, som er et bjerg på 4000 m højde.

– På vej mod Grand paradiso stopper vi for overnatning i 2700 højdemeter.

– Dagen efter skal vi gå videre op og ende på toppen af GP og gå ned for at overnatte samme sted igen.

– Gå ned til bilen og køre mod Chamonix, hvor der forberedes til næste tur, som er mod Mont Blanc.

Klokken 22.00 ligger alle i deres seng, da vi skal tidligt op næste morgen.

Dag 2 – Chamonix

Jeg vågner tidligt og mødes med de andre til kaffe inden der er fælles morgenmad kl.8.00. Kl.10.00 kommer der en guide forbi alle for at tjekke udstyr. Jeg mangler isøkse, B3 støvler, crampons, en harness(sele), derudover skal jeg have hævet nogle kontanter.

Da alle har handlet køre vi fra Chamonix mod vores bestemmelsessted i Italien, en køretur på ca to timer. Undervejs stopper vi for, at få frokost. Det får vi på en hyggelig italiensk restaurant, hvor jeg får en lækker pasta tomat med mozzarella. Efter vi har spist køre vi i 10 minutter, hvorefter vi stopper og parkere.

Vi gør os klar til vores første trek, som er op til den hytte hvor vi skal have vores første overnatning.

Turen op er hård og stejl og det er en tur på 3 timer, undervejs stopper vi for vand og får undervisning i at sætte crampons og harness på. Alle følger godt med, og i 2710 højdemeter ankommer vi til hytten Rifugio Federico Chabod ca 16.00, hvor vi skal overnatte i to nætter. Ved ankost til hytten vil jeg købe mig en cola og en kop te og der mødte jeg to englændere som jeg snakkede med i lufthavnen i Geneve, pudsigt så lille verden kan være. De er på samme tur som jeg, blot med et andet selskab.

Vi får tildelt et værelse hvor vores gruppe skal sove sammen. Vi tildeles en køjeseng hver, og skabspladsen er rygsækken og fodenden af køjesengen.  Kl.19.00 serveres der aftensmad og menuen er tre-retters, men ikke verdens bedste mad, så jeg får ikke spist så meget.

Vi går tidligt i seng, da vi skal op kl.03.30 og skal gå tidligt fra hytten. Jeg tror ikke, jeg var den eneste som ikke fik sovet meget denne nat, måske det blev til 1,5 time.

Beklædning: Sports bh, langærmet t-shirt, t-shirt, halsedisse,  varme sokker, vandrebukser, hipster.

Udstyr: Vandrestave

Dag 3 – Grand Paradiso

Vi spiser morgenmad kl.04.00, men jeg spiser ikke noget, da jeg ikke er morgenmad spiser, så jeg får kun indtaget lidt kaffe, men får drukket en del, da jeg ved vi skal på en lang hård tur.

Vi går kl.5.00 og der er stadig mørkt og meget koldt udenfor. Vi starter med at have hjelm og harness på, og da vi når frem til Laveciau gletsjeren ca. 5.15 stopper vi for at tage crampos på, og derudover skal vi bindes sammen på line. Derefter stopper vi kun for en lille pause ca hver halvanden time. Vi har en pause ved 8-tiden for at spise lidt, jeg får ikke spist noget, da jeg er lidt dårlig i maven, men jeg forsøger at drikke noget, da jeg ved at det kan ende med en dehydrering, hvis jeg ikke får drukket.

På et tidspunkt begynder jeg at blive dårlig og får tiltagende kvalme og da vi stopper for pause kl.12.00 er jeg blevet så dårlig at jeg må lægge mig ned. Jeg har trængt til at kaste op, jeg er svimmel og mine ben føles som tunge sandsække jeg næsten ikke kan flytte. På dette tidspunkt er vi i ca. 3700 højdemeter, og det første jeg tænker på er, at jeg ikke kan forstå hvorfor jeg er blevet så pludselig træt, og måske det skyldes at jeg ikke var i den fysiske form jeg havde håbet på.

De guider vi har, tager en hurtig beslutning og må lade mig og to andre kursister gå ned. Vi bliver fulgt ned af Claudio, en meget erfaren og mega cool guide fra Italien. Claudio får os meget hurtigt guidet ned. Allerede efter de første 5 minutter har jeg det meget bedre, mine ben er okay og jeg er ikke svimmel, jeg har dog fortsat meget kvalme. Claudio forklarer mig på sit gebrokken engelsk, at højdesyge kan ramme alle, også fysisk stærke mennesker, men på dette tidspunkt er jeg bare mega skuffet og træt af situationen. Vi kommer tilbage til hytten, og jeg går direkte op og lægger mig, hvor jeg falder i søvn. Jeg vågner efter et par timer og kan høre de andre er kommet tilbage fra toppen af Grand Paradiso. Jeg forsøger at være glad på deres vegne, de er helt høje af deres oplevelse på toppen. Men jeg føler virkelig jeg har lidt et nederlag, jeg var ca 300 højdemeter fra toppen af Grand Paradiso, hvilket giver mig et lille metal breakdown, som holder helt indtil næste dag, faktisk bliver det hængende lidt ved mig helt indtil et par dage efter jeg kom hjem fra turen.

Vi bliver og overnatter i hytten 2710 meter højde.

Beklædning: Sports bh, langærmet t-shirt, t-shirt, fleece jakke, gore-tex jakke, halsedisse, hue/skiftes ud med kasket da solen kom frem, varme sokker, vandrebukser, hipster.

Udstyr: Solbriller, Hjelm, harness, reb, crampons, vandrestave og isøkse

Dag 4 – tilbage til The Castle

Vi står op ca 6.00 og spiser morgenmad 7.00 og kl.8.00 går vi fra hytten Rifugio F.Chabod og ned af bjerget. På vej ned af bjerget kommer en af guideren og spørger om jeg vil med på et andet bjerg. Han fortæller mig at jeg er fysisk stærk nok til Mont Blanc, og jeg skal vide at han kender mange stærke mænd som må opgive bjerge på blot 2000 højdemeter, og at der er individuelt om man kan tåle højder. Hvis jeg vil mont blanc skal jeg bruge flere dage for at afklimatisere.

Hjemme ved The Castle ca 14.00 og her mødes vi med alle guider og arrangører af MB-turen. Vi laver en runde mht hvordan mulighederne er for os alle, for at komme med op på MB. Her får jeg igen at vide, at  jeg er fysisk stærk nok til at komme på MB, men da jeg har brug for flere dage til at afklimatisere, kan de ikke tage mig med op. De tilbød mig og de to andre at komme med på en anden tur, hvor vi evt skal på bjergene inde i Sweitz . Dette vil vi alle tre gerne og beskeden bliver at vi skal være klar 9.00 næste morgen, hvor vi skal mødes med den guide som skal med os.

Efter vores møde var det tid til et dejligt varmt bad, det første bad siden onsdag aften, da der ikke er badefaciliteter i hytten på bjerget, så det var tiltrængt.

Beklædning: Sports bh, langærmet t-shirt, t-shirt, halsedisse, varme sokker, vandrebukser, hipster.

Udstyr: Solbriller, Hjelm, harness, reb, crampons, vandrestave og isøkse

Dag 5 – ny dag nyt bjerg

Kl.9.00 mødes vi med vores guide Tim fra New Zealand. Tim finder et stort kort frem over hele MB området og siger, at han synes vi skal køre til og tage liften så langt op vi kan og derefter gå ind i bjergene og overnatte på Refuge Albert 1 i Frankrig og hvis vi er til det kan vi næste morgen gå videre mod en bjergtop og derefter overnatte i Cabane Trient beliggende i Schweiz.

Vi tager 2 lifte mod toppe, første gondollift Charamillion og dernæst stoleliften Col de balma og komme med liften op i ca 1700 højdemeter og skal nu gå op til en hytte son ligger tæt på den fransk/schweiz grænse Albert Refuge 1, som er i 2702 højdemeter

Turen dertil er fin og det går i et jævnt tempo og vi holder pauser. Den sidste stigning op til refuge er virkelig stejl, det føles som om at vi går lige op, hvor vi sætter hvert skridt hårdt fast i sneen og hakker isøksen godt ind i sneen, så vi holder os fast til ruten op. På vej op har jeg sat mit gopro på hjelmen, men pga vi går så tæt mod hinanden rammer mit gopro cam ham som går over mig. Så det eneste der er på filmen er toppen af hjelmen.

Da vi ankommer til Albert Refuge 1 får jeg det bedste stykke banankage med flødeskum og den bedste kop kaffe jeg har fået siden ankom til Frankrig d.7.juni.

Vi bliver tildelt senge i 12 mands værelser og da vi er de første ankomne får jeg lov at vælge seng først. Jeg får den smukkeste udsigt fra min seng. Der bliver tid til lidt afslapning og nydning af udsigten over gletsjeren. Jeg får sovet max 1,5 time denne nat, hvilket ikke er så godt, da der i morgen venter en dag med ca 7-8 timer hen over gletsjeren.

Vi følger vejrudsigten nøje, da det ser ud som der kom et større regnvejr ind over bjergene den efterfølgende dag.

Beklædning: Sports bh, Langærmet t-shirt, t-shirt, halsedisse, fleece jakke, hue/skiftes ud med kasket da solen kom frem, varme sokker, vandre busks, hipster

Udstyr: Solbriller, Hjelm, harness, reb, crampons, vandrestave og isøkse

Dag 6 –

Morgen starter 04.00 med morgenmad og kaffe og kl.5.00 er vi af sted over den schweiziske grænse og planen er at vi skal toppe et lille bjerg i 3400 højdemeter og dernæst lidt ned igen for at komme til vores overnatningssted. Denne dag bliver noget mere udfordrende.  Dagen starter kold og sneen er god at gå i. Solen kommer frem over bjergene og efterhånden bliver det enormt varmt og solen bager ned på os og sneen, derfor er det enormt vigtigt at vi husker solcremen hver gang vi holder pauser. Sneen begynder at blive grødet og tung at gå i, og det går langsommere end beregnet, derfor vælger vi at tage en genvej og rapelle os ned over en snedækket crevasse/sprækker. Om det i sidste ende gav os lidt mere tid, kan jeg godt være usikker på, men så fik vi den erfaring med os også.  Vi holder en kort pause ca hver 1,5 time og handskerne er drivvåde og der drypper sved fra dem, men det er på med dem igen, da sne og klipper slår hårdt mod hænderne. Efter vi har toppet i 3400 højdemeter går vi  lidt ned igen og i 3170 højdemeter ankommer vi til hytten Cabane Trient ca 15.00.

Canbane Trient serverede til aften en lækker 3-retters menu  med frisk salat og smagfulde sammenkogte retter og æblekage til dessert.

Efter en super lækker aftensmad hopper jeg i køjen 20.30 og tror jeg sov kl.20.35. Denne nat var min køje længst væk fra vinduet, hvilket  var godt, da jeg undgik nattens lys ind og kunne få en god nattesøvn og sove indtil vi skulle op kl.04:00.

Beklædning: Sports bh, langærmet t-shirt, t-shirt, fleece jakke, halsedisse, hue/skiftes ud med kasket da solen kom frem, varme sokker, vandrebukser, hipster.

Udstyr: Solbriller, Hjelm, harness, reb, crampons, vandrestave og isøkse

Dag 7

Op kl.4.00 og afgang 5.00. Igen er det en kold morgen, sneen er fin frosset og god at gå på, derudover ser det ud til vi er heldige og undgår regnen. Vi går i et godt tempo ned mod Refuge Albert 1. Vi ankommer der ca 11.00 og stopper for frokost, som for mit vedkommende består af et godt stykke banankage med flødeskum og kaffe. Ca kl.12.00 begynder vi en meget stejl nedstigning mod liften. Solen er kommet frem og sneen er blevet grødet og tung at gå i, men da det er ned går det hurtigt ned. ca 14.00 er vi nede på liften. Da vi sætter os i liften, begynder det at trække op til lidt regn, men inden vi er kommet helt ned hvor vi holder parkeret, er vi ud af regnen.

Vi kører retur til Chamonix og ved The Castle og ankommer der ca 14.30. Der ventes der på os

Efter kaffe og en kort snak om vores oplevelse, venter der et varmt bad, da dette ligeledes denne gang heller ikke har haft mulighed for at bade.

Kl.17.00 kan jeg nå lidt shopping, en is og en kop te inde i byen Chamonix inden vi mødes kl.19.00 til en afslutningsmiddag med alle øvrige deltager og et par af guiderne.

Beklædning: Sports bh, langærmet t-shirt, t-shirt, fleec jakke, halsedisse, hue/skiftes ud med kasket da solen kom frem, varme sokker, vandrebukser, hipster.

Udstyr: Solbriller, Hjelm, harness, reb, crampons, vandrestave og isøkse

Dag 8 – hjemrejsen

Hentes af MDO kl.8.20 og skal flyve fra Geneve 11.55. Da jeg sættes af ved lufthavnen i Geneve opdager jeg, at det ægtepar som jeg fulgtes med ved MDO også var med i denne kørsel, de sad bagerst og jeg havde ikke set dem pga de tonede ruder, vi talte kort sammen om min tur, vinkede farvel, hilste på hinanden igen i flyveren på vej til Amsterdam, og igen hvor er den store verden dog alligevel lille.

Hentes i lufthavne af mine forældre, som også har tilberedt aftensmaden hos dem.